Terveystieto: Tapahtuman saavutettavuus

Värikäs graffiti-teksti "Tehdään elämys!" kellertävän valkoisella rapatulla pohjalla.

Saavutettavuus on laaja käsite, jolla tarkoitetaan yhdenvertaisuutta ja moninaisuuden huomioimista. Saavutettavuus koskee mm. viestintää, fyysistä ympäristöä ja hinnoittelua. Hyvin saavutettavan tapahtuman tai paikan viestintä on selkeää ja sinne on jokaisen helppo tulla riippumatta fyysisistä ominaisuuksistaan tai varallisuudestaan. (Kulttuuria kaikille, 2023)

Harvan – jos minkään – paikan tai tapahtuman saavutettavuus on täydellistä, mutta tiedostamalla saavutettavuuden puutteet, niitä voidaan edes yrittää korjata. On myös tärkeää kertoa rehellisesti (mm. verkkosivuilla), millä tavoin tapahtuma/paikka on tai ei ole saavutettava, jolloin rajoitteita omaava henkilö voi tehdä itse päätöksen, kannattaako hänen sinne lähteä.

Vaikka saavutettavuuden huomioiminen voi tuntua ongelmalähtöiseltä (asioita tarkastellaan mm. liikuntarajoitteisuuden, näkö- ja kuulovamman, aistiyliherkkyyksien tai vähävaraisuuden näkökulmista), hyvästä saavutettavuudesta hyödymme me kaikki.

Tehtävät

Tutustukaa saavutettavuuteen terveystiedon tunneilla seuraavien tehtävien (tai niistä yhden avulla). Tehtävän 1 oppaita ei tarvitse lukea kannesta kanteen, eikä tehtävän 3 esteettömyyskartoituksia loppuun saakka; tärkeämpää on, että oppilaat ymmärtävät, mitä saavutettavuus käsitteenä pitää sisällään ja oppivat katsomaa ympäristöään ”saavutettavuuslasien läpi”.

Tehtävä 1: Kuinka edistää saavutettavuutta?

Tutustukaa Kulttuuria kaikille –palvelun erilaisiin tietopaketteihin ja oppaisiin.

Tämän voi tehdä esimerkiksi pari- tai pienryhmätyöskentelynä. Jokainen ryhmä tutustuu eri oppaaseen tai sellaisen osaan ja esittelee sen lopuksi muulle luokalle.

Esimerkkivalikoima tutustuttaviin oppaisiin:

Tehtävä 2: Turvallisemman tilan periaatteet

Laatikaa Turvallisemman tilan periaatteet koululle, luokalle tai kuvitteelliseen tai todelliseen tulevaan tapahtumaan. Turvallisemman tilan periaatteilla tarkoitetaan ohjeita ja käytäntöjä, joiden tarkoituksena on tehdä paikasta tai tapahtumasta kaikille mahdollisimman turvallinen ja kunnioittava. Wikipedian mukaan ”Turvallisempi tila on tarkoitettu vapaaksi esimerkiksi ennakkoasenteista, konflikteista, arvostelusta tai potentiaalisesti uhkaavista teoista, ideoista tai keskusteluista.”

Tehtävä 3: Esteettömyyskartoitus

Tehkää pari- tai pienryhmätyöskentelynä koulun tilojen esteettömyyskartoitus hyödyntäen Kulttuuria kaikille -palvelusta löytyviä tarkistuslistoja. Esimerkiksi:

Tilojen esteettömyyskartoitus aistit huomioiden

TAI

Kulttuurikohteiden esteettömyyden tarkistuslista

(Kulttuuria kaikille, 2023c.)

Tarkistuslistat ovat melko pitkiä, joten niistä kannattaa jakaa pareille/ryhmille eri osa-alueita. Kartoitusta tehdessä oppilaat voivat myös ottaa erilaisia rooleja; ”Kuinka voisin liikkua ja toimia tässä rakennuksessa, jos olisin pyörätuolissa/näkövammainen/kuulovammainen/lastenvaunujen kanssa/aistiyliherkkä jne.?”

Suurissa rakennuksissa voi tehdä rajausta, miltä osin kartoitusta tehdään.

Mahdollisuuksien mukaan esteettömyyskartoituksen voi tehdä myös johonkin lähistön kulttuuritilaan (esim. kirjasto, kulttuurikeskus, nuorisotila, teatteri tms.).


Tehtäväaineiston vastaavuus opetussuunnitelmaan

Nämä tehtävät vastaavat erityisesti opetussuunnitelman 9.-luokan terveystiedon tavoitteeseen 4: ”Ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä tukea oppilaan valmiuksia luoda vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa. Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy. 9. luokka: ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta opiskeltaessa terveyden yhteiskunnallista merkitystä ja mm. elintapojen vaikutusta eri terveyden tasoilla.”

(Keski-Savon opetussuunnitelma, 2016)

Lähteet

Keski-Savon opetussuunnitelma (2016). Terveystieto. Haettu 25.7.2025 osoitteesta https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/terveystieto

KSL (2023). Syrjimätön kieli – Opas inklusiiviseen kielenkäyttöön ja viestintään. Haettu 13.10.2023 osoitteesta https://www.ksl.fi/julkaisut/syrjimaton-kieli/

Kulttuuria kaikille (2023c). Kaikki tarkistuslistat. Haettu 13.101.2023 osoitteesta https://www.kulttuuriakaikille.fi/tarkistuslistat_arvioinnin_tueksi_kaikki_tarkistuslistat

Kulttuuria kaikille (2023a). Mitä on saavutettavuus? Haettu 13.10.2023 osoitteesta https://www.kulttuuriakaikille.fi/saavutettavuus_mita_on_saavutettavuus Wikipedia (9.5.2025). Turvallisempi tila. Haettu 2.7.2025 osoitteesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Turvallisempi_tila


Anna palautetta Tehdään elämys! -oppaasta

Löytyikö virhe tai toimimaton linkki? Kuinka tehtävä toimi käytännössä? Onko sinulla jokin kehitysehdotus? Verkkosivumuotoisena Tehdään elämys! -opasta voidaan muokata ja kehittää jatkuvasti saadun palautteen perusteella. Palautelomakkeella voi antaa palautetta tapahtuman tuottamisen ohjeista, oppiainekohtaisista tehtävistä ja oppaan verkkosivuista.

Ehdota uutta tehtävää

Onko sinulla idea uudesta tehtävästä tai peräti valmis tehtäväaineisto, jonka voisi lisätä Tehdään elämys -oppaaseen? Julkaistavien tehtävien tulee soveltua yläkoululaisille ja liittyä jollain tavoin tapahtumien tuottamiseen, eivätkä ne saa loukata tekijänoikeuksia.