Tutustukaa eri uskontojen ja kulttuurien vuosittaisiin juhliin ja niiden juhlinnan perinteisiin. Millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä niissä on toisiinsa esimerkiksi alkuperän, ajankohdan, uskomusten, juhlaruoan ja viettotapojen suhteen?
Toteutustapana voi olla esimerkiksi pari-/ryhmätyö, jonka tuotoksena voi olla käytettävissä olevasta ajasta riippuen miellekartta, tutkielma, esitelmä, video tms. Kuitenkin niin että kaikkien parien/ryhmien tuotokset käsitellään koko luokan kesken, jolloin niistä voidaan tehdä yhdessä keskustellen lisää havaintoja.
Kutakin juhlaa tulisi tarkastella monipuolisesti ensimmäisessä kappaleessa mainituista näkökulmista, eli:
- Miten ja miksi juhlaa on alun perin ryhdytty viettämään?
- Milloin sitä vietetään ja kuinka kauan se kestää?
- Millaisia uskomuksia juhlaan ja sen yhteydessä toteutettaviin rituaaleihin liittyy?
- Millaisia perinteitä juhlaan liittyy; koristeet, vaatetus, ruoka, musiikki, tanssit, vierailukohteet (pyhät rakennukset, hautausmaat yms.) ja muuta tavat ja rituaalit?
Pareille tai ryhmille jaettavat aiheet voivat olla yksittäisiä (samaan kokonaisuuteen liittyviä) juhlia tai joukko jossain määrin keskenään vertailtavia juhlia.
Esimerkkikokonaisuuksia:
- Pyhäinpäivä, kekri, halloween, samhain ja dia de los muertos
- Eri uskontojen suurimmat juhlapyhät, jolloin käsittelyssä esim. seuraavia:
- Pääsiäinen (kristityt)
- Ramadan (muslimit)
- Jom kipur (juutalaiset)
- Diwali (hindut)
- Nyepi (Balin hindut)
- Vesak (buddhalaiset)
- Eri kulttuurien jouluperinteet ja muut ”meidän” jouluaikaan sijoittuvat juhlat
- Kristillinen joulu (eri maissa)
- Talvipäivänseisaus
- Muinaisroomalainen Saturnalia
- Yhdysvaltain afroamerikkalaisten afrikkalaista perintöä juhlistava Kwanzaa
- Juutalaisten Hanukka
- Monikulttuurisen luokan oppilaiden omat tärkeimmät/rakkaimmat vuosijuhlat ja niiden viettotavat
- Tässä on mahdollisuus myös tutustua konkreettisesti joihinkin juhliin ja viettää pienesti jotakin juhlaa oppitunnin ajan. Mahdollisuuksien mukaan oppilaat voivat tuoda kotoaan esittelemäänsä juhlaan liittyviä koristeita ja muita esineitä; sekä maisteltavaksi jotakin juhlassa perinteisesti tarjoiltavaa ruokaa.
Tehtäväkokonaisuuden vastaavuus opetussuunnitelmaan
Tämä tehtävä vastaa laajasti 9. luokan uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetussuunnitelman sisältöihin ja tavoitteisiin, jotka liittyvät eri uskontoihin ja katsomuksiin tutustumiseen, ymmärtämiseen ja kunnioittamiseen, sekä uskontojen ja kulttuurien vuorovaikutuksen tunnistamiseen.
(Keski-Savon opetussuunnitelma, 2016abcd).
LÄHTEET:
Keski-Savon opetussuunnitelma (2016a). Uskonto. Haettu 17.7.2025 osoitteesta https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/u
Keski-Savon opetussuunnitelma (2016b). Evankelisluterilainen uskonto. Haettu 17.7.2025 osoitteesta https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/u/eu
Keski-Savon opetussuunnitelma (2016c). Ortodoksinen uskonto. Haettu 17.7.2025 https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/u/ou
Keski-Savon opetussuunnitelma (2016d). Elämänkatsomustieto. Haettu 17.7.2025 https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/e
Anna palautetta Tehdään elämys! -oppaasta
Löytyikö virhe tai toimimaton linkki? Kuinka tehtävä toimi käytännössä? Onko sinulla jokin kehitysehdotus? Verkkosivumuotoisena Tehdään elämys! -opasta voidaan muokata ja kehittää jatkuvasti saadun palautteen perusteella. Palautelomakkeella voi antaa palautetta tapahtuman tuottamisen ohjeista, oppiainekohtaisista tehtävistä ja oppaan verkkosivuista.
Ehdota uutta tehtävää
Onko sinulla idea uudesta tehtävästä tai peräti valmis tehtäväaineisto, jonka voisi lisätä Tehdään elämys -oppaaseen? Julkaistavien tehtävien tulee soveltua yläkoululaisille ja liittyä jollain tavoin tapahtumien tuottamiseen, eivätkä ne saa loukata tekijänoikeuksia.
