Tapahtumien järjestäminen – kuten ihmisen kaikki toiminta – väistämättä kuluttaa enemmän tai vähemmän luonnonvaroja ja myös kulttuurialalla kaikessa toiminnassa on otettava ja otetaan huomioon koko ajan enenevässä määrin kestävän kehityksen näkökulmat.
Termistä kestävä kehitys tulee ehkä ensimmäisenä mieleen nimenomaan ekologisuus ja ympäristön suojelu, mutta käsite sisältää myös taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden näkökulmat (Ympäristöministeriö, 2023).
Seuraavan tehtävän osalta voitte itse (opettaja ja/tai oppilasryhmä) päättää rajaatteko näkökulman pelkästään ekologiseen kestävyyteen vai otatteko mukaan myös taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden tai osan niistä.
Huomioitavaa on, että terveystiedon tehtävässä käsitellään saavutettavuutta ja turvallisemman tilan periaatteitta, jotka liittyvät taloudelliseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen.
Tehtävä 1: Kestävä kehitys tapahtumatuotannossa
Pohtikaa kuinka tapahtuman voi järjestää mahdollisimman kestävästi. Pohdinnan keskiössä voi olla tapahtumat yleensä tai jokin yksittäinen kuvitteellinen tai todellinen tapahtuma. Jos koululle on lähitulevaisuudessa tulossa jokin tapahtuma, kannattaa luonnollisesti ottaa se tarkastelun alle. Kirjatkaa pohdintojenne tulokset ylös esimerkiksi miellekartaksi (miellekartan voi aloittaa tyhjältä paperilta tai hyödyntää alempaa ladattavaa pohjaa).
Toteutustapa muutoin on vapaa; keskustelua voi käydä koko ryhmän kesken, pareittain tai pienryhmissä. Parit ja pienryhmät voivat käsitellä koko kokonaisuutta tai eri ryhmille voi jakaa kestävän kehityksen tai tapahtumatuotannon eri osa-alueita.
Tarkasteltavina asioina voivat olla mm. seuraavat tapahtumiin liittyvät osa-alueet:
- Tuotteet (myytävät tai jaettavat)
- Markkinointi ja tiedottaminen
- Sijainti ja liikenne
- Mistä ja kuinka yleisö, järjestäjät, esiintyjät ja tavarat pääsevät paikalle
- Ruoka (mitä on myynnissä tai tarjolla yleisölle, henkilökunnalle ja esiintyjille)
- Jätehuolto
- Rakennukset ja/tai rakenteet ja lavastus, koristelu yms.
- Tapahtuman sisällöt (mitä yleisö näkee ja kokee)
- Yhteistyökumppanit
Työkaluja ja lisämateriaaleja tehtävän toteuttamiseen:
Kestävän kehityksen kompassi on kehitetty tarkastelemaan kestävää kehitystä erityisesti aineettoman kulttuuriperinnön (kuten esim. kansantanssit tai karjalanpiirakan leipominen) osalta, mutta mielestäni sen käyttöä voi soveltaa myös lähes mihin tahansa muihin asioihin. Kompassi sisältää kaksi sektoria jokaista kestävän kehityksen osa-aluetta kohti ja niissä on hyviä apukysymyksiä. (Marsio, Huntus, Seikkula, Siivonen, Vihreälehto, Lämsä, Hakamäki ja Purokuru, 2019)
Kestävä kehitys tapahtumissa: 2025 käytännön opas(Time.ly, 2024)
Kestävän kehityksen opas lastenkulttuurikeskuksille(Tiainen, Ahlfors, 2021)
Tehtävä 2: Kulttuurin merkitys ihmisen hyvinvoinnille (biologia)
Tutkikaa ja keskustelkaa taiteen ja kulttuurin merkityksestä ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin.
Mitä ihmisen aivoissa ja muualla kehossa tapahtuu hänen luodessaan taidetta (tanssii/soittaa/laulaa/maalaa tms.) tai nauttiessaan siitä (esitykset, konsertit, taidenäyttelyt yms.)?
Verkkomateriaaleja aiheesta:
Mielihyvä, mielipaha ja ihmisen aivot (Tuulari, Jetro J., Karlsson, Hasse, 2017)
Kulttuuri ja terveys (Hyyppä, Markku T., 2023)
Kulttuurista hyvinvointia ja terveyttä (Pekka Lahdenne, Oskari Heikinheimo, Kimmo Kontula, Anne Pitkäranta, Lauri Saarela ja Maija Tarkkanen, 2023)
Mitä on kulttuurihyvinvointi? (Pirkanmaan hyvinvointialue, 2025)
Taikusydän-sivusto -> ks. erityisesti Tietopankki (Turun ammattikorkeakoulu, n.d.)
Tehtäväaineiston vastaavuus opetussuunnitelmaan
Nämä tehtävät vastaavat opetussuunnitelman 9.-luokan
Biologian tavoitteisiin:
- T7: Ohjata oppilasta kehittämään luonnontieteellistä ajattelutaitoa sekä syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä.
9.luokka Ohjata oppilasta kehittämään luonnontieteellistä ajattelutaitoa sekä syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä esim. aktivoimalla oppilasta tekemään havaintoja omasta kehostaan ja omista elintoiminnoistaan sekä rohkaisemalla häntä pohtimaan esim. ruokavalion vaikutuksia oman kehon toimintaan tai ympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutusta lajien kehitykseen.
- T8: Opastaa oppilasta käyttämään biologian tutkimusvälineistöä ja tieto- ja viestintäteknologiaa.
9.luokka Ihmiseen liittyviä tutkimuksia. Harjoitellaan tiedon etsintää useista eri tietolähteistä. Esityksissä ohjataan oppilasta syy-seuraussuhteiden syvällisempään oivaltamiseen. - T10: Ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia sekä koulussa että koulun ulkopuolella.
9.luokka Ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia esim. ihmisen elintoimintoihin ja/tai mikrobien kasvuun liittyen. Harjoitellaan tutkimusraportin laatimista. - T11: Kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
9.luokka Medialukutaito ihmisen terveyteen ja ympäristöön liittyvissä asioissa. - T12: Innostaa oppilasta syventämään kiinnostusta luontoa ja sen ilmiöitä kohtaan sekä vahvistamaan luontosuhdetta ja ympäristötietoisuutta.
9.luokka Ihminen luonnon ja itsensä tutkijana. - T13: Ohjata oppilasta tekemään eettisesti perusteltuja valintoja.
9.luokka Ihmiselämän arvostus. - T14: Innostaa oppilasta vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
9.luokka Hyvä elinympäristö itselle ja omille jälkeläisille, terveellisen elämän mahdollisuudet.
Maantiedon sisältöihin:
- S3 Kestävä kehitys. Ilma, vesi ja ravinto, niiden esiintyminen ja kestävä käyttö.
- S5 Asutus, väestö ja elinkeinot Suomessa. Hyvän elämän edellytykset.
- S6 Itämeri, ilmastonmuutos, ympäristönsuojelu, vastuullinen kuluttaminen.
(Keski-Savon opetussuunnitelma 2016)
Lähteet
LÄHTEET:
Hyyppä, Markku T. (19.12.2023). Kulttuuri ja terveys. Duodecim. Haettu 9.7.2025 osoitteesta www.terveyskirjasto.fi/dlk01283#s2
Keski-Savon OPS 2016 (n.d.-a). Biologia. Peda.net. Haettu 2.7.2025 osoitteesta https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/biologia
Keski-Savon OPS 2016 (n.d.-b). Maantieto. Peda.net. Haettu 2.7.2025 osoitteesta https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/maantieto
Lahdenne, Pekka, Heikinheimo, Oskari, Kontula, Kimmo, Pitkäranta, Anne, Saarela, Lauri, Tarkkanen, Maija (14.12.2023). Kulttuurista hyvinvointia ja terveyttä. Duodecim. Haettu 9.7.2025 osoitteesta https://www.duodecimlehti.fi/duo18017-
Marsio, Leena, Huntus, Antti, Seikkula, Aura, Siivonen, Katriina, Vihreälehto, Ira, Lämsä, Hanna, Hakamäki, Matti, Purokuru, Vesa (2019). Kestävän kehityksen kompassi. Taiteen edistämiskeskuksen Pohjoisen kulttuurikumppanuuden (NDPC) kehittämishanke. Haettu 9.7.2025 osoitteesta https://www.aineetonkulttuuriperinto.fi/fi/julkaisut/kompassi
Pirkanmaan hyvinvointialue (12.6.2025). Mitä on kulttuurihyvinvointi?. Haettu 9.7.2025 osoitteesta https://www.pirha.fi/web/hyvinvointiaelintavoilla/kulttuurihyvinvointi/mita-on-kulttuurihyvinvointi-
Tiainen, Kristiina, Ahlfors, Janina (2021). Kestävän kehityksen opas lastenkulttuurikeskuksille. Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto. Haettu 9.7.2025 osoitteesta https://lastenkulttuuri.fi/lastenkulttuuri/lastenkulttuurin-kestava-kehitys/
Time.ly (17.12.2024). Kestävä kehitys tapahtumissa: 2025 käytännön opas. Haettu 9.7.2025 osoitteesta https://time.ly/fi/blogi/opas-kest%C3%A4v%C3%A4n-kehityksen-sis%C3%A4llytt%C3%A4miseen-tapahtumiin/
Turun ammattikorkeakoulu (n.d.). Taikusydän. Haettu 9.7.2025 osoitteesta https://taikusydan.turkuamk.fi/
Tuulari, Jetro J., Karlsson, Hasse (2017). Mielihyvä, mielipaha ja ihmisen aivot. Duodecim. Haettu 9.7.2025 osoitteesta https://www.duodecimlehti.fi/duo14049
Ympäristöministeriö (15.3.2023). Mitä on kestävä kehitys?. Haettu 3.7.2025 osoitteesta https://ym.fi/mita-on-kestava-kehitys
Anna palautetta Tehdään elämys! -oppaasta
Löytyikö virhe tai toimimaton linkki? Kuinka tehtävä toimi käytännössä? Onko sinulla jokin kehitysehdotus? Verkkosivumuotoisena Tehdään elämys! -opasta voidaan muokata ja kehittää jatkuvasti saadun palautteen perusteella. Palautelomakkeella voi antaa palautetta tapahtuman tuottamisen ohjeista, oppiainekohtaisista tehtävistä ja oppaan verkkosivuista.
Ehdota uutta tehtävää
Onko sinulla idea uudesta tehtävästä tai peräti valmis tehtäväaineisto, jonka voisi lisätä Tehdään elämys -oppaaseen? Julkaistavien tehtävien tulee soveltua yläkoululaisille ja liittyä jollain tavoin tapahtumien tuottamiseen, eivätkä ne saa loukata tekijänoikeuksia.
