Tehtävänanto oppilaille:
Lue tarina ja tee tehtävät tarinasta ja lisämateriaaleista löytyvien tietojen perusteella ja
täydennä tapahtuman budjetti.
Laskutoimitusten tekemiseen tehtävämateriaalien lisäksi tarvitaan:
- kynä ja vihko (tai muuta paperia)
- laskin (opettajan niin salliessa)
Tehtävät voi tehdä yksin, pareittain tai pienryhmissä. Yhtenä vaihtoehtona on suorittaa tehtävät ”pakopelinä”, jolloin 2-4 oppilaan ryhmät tekevät ja tarkistuttavat opettajalla tehtävän kerrallaan. Uuden tehtävän ja siihen liittyvät materiaalit saa, kun edellinen tehtävä on suoritettu.
Aloituksessa tarvittavat materiaalit:
- Tarina: Musiikkitapahtuma Rypistys
- Rypistys-tapahtuman budjetti –taulukkopohja
- Esiintyjien kanssa sovittua –lista
- Arvonlisävero-taulukko (mikäli arvonlisäverot huomioidaan)
Huom! Joitakin lisämateriaaleja tarvitaan useammassa tehtävässä ja joissakin tehtävissä myös aikaisempien tehtävien laskutoimitusten tuloksia.
Huomioita
Tarinan kunta, henkilöt, yritykset ym. tahot ovat kuvitteellisia (pl. Verohallinto ja Teosto). Tuotteiden ja palveluiden hinnat, sekä avustussummat on määritelty samankaltaisten toimijoiden hintojen mukaan ja ovat siten todellisuutta vastaavia (v. 2025). Arvonlisäprosentit ja kilometrikorvausten määrät ovat vuoden 2025 mukaiset, mutta halutessanne voitte käyttää ajantasaisia tietoja.
Tarinassa ei ole määritelty onko Ryhtyjät ry. arvonlisäverovelvollinen vai ei, joten tämän voi päättää luokka-/oppilaskohtaisesti. Mikäli yhdistys ei ole arvonlisäverovelvollinen, tehtävissä ei tarvitse huomioida arvonlisäveroja. Arvonlisäverovelvollisuudella saa lisättyä haastetta; tällöin yhdistyksen myymien tuotteiden hintaan sisältyy arvonlisävero ja yhdistyksen ostamista tuotteista ja palveluista vähennetään sen osuus, eli budjettiin merkitään verottomat summat. Avustukset ja kilometrikorvaukset ovat verottomia.
Tarinan arpajaiset ovat pienarpajaiset, johon ei tarvita arpajaislupaa, eikä arpajaisveroa tarvitse suorittaa. Pienarpajaisilla tarkoitetaan rekisteröidyn yhdistyksen, itsenäisen säätiön, muun yleishyödyllisen yhteisön tai koululuokan toimeenpanemia tavara-arpajaisia, joissa arpojen yhteenlaskettu myyntihinta on enintään 3000 euroa ja joissa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuvat samassa tilaisuudessa.
Tehtävät ja materiaalit
Tapahtumatuottajan matematiikkaa – Tehtävät oppilaille -tiedosto sisältää myös kaikki tehtävien tekemiseen tarvittavat lisämateriaalit lukuunottamatta arvonlisäprosenttitaulukkoa, joka on erillisenä tiedostona.
Alla on erillisenä myös Excel-versio budjettipohjasta, jonka voi ladata, mikäli matematiikan tunnilla on käytettävissä tietokoneita. Tällöin on mahdollista harjoitella myös kaavojen tekemistä taulukkolaskentaohjelmaan.
Lisäksi on lisätehtävä-tiedosto nopeimmille tai kaikille, jos on aikaa.
Kuvat tehtävien kuiteista ja hinnastoista









Tehtäväaineiston vastaavuus opetussuunnitelmaan
Nämä tehtävät vastaavat 9. luokan matematiikan opetussuunnitelman seuraaviin tavoitteisiin:
T1 vahvistaa oppilaan motivaatiota, myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta matematiikan oppijana
- 9. luokka Tuetaan motivaatiota kehittämällä monipuolisia opiskelu- opetus- ja arviointimenetelmiä erilaiset oppimistyylit huomioon ottaen. Oppilaiden osallisuus toimintansa suunniteluun kasvaa.
T2 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta matematiikan oppimisesta sekä yksin että yhdessä toimien
- 9. luokka Kannustetaan oppilasta ottamaan vastuuta oppimisesta sekä yksin että yhdessä toimien sekä osallistumaan toimintansa yhä vastuullisempaan suunnitteluun sekä toteutumisen arviointiin.
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan ja ymmärtämään oppimiensa asioiden välisiä yhteyksiä
- 9. luokka Ohjataan oppilasta havaitsemaan ja ymmärtämään asioiden välisiä yhteyksiä ja hahmottamaan oppiainerajojen yli ulottuvia kokonaisuuksia, joihin opiskeltavat asiat liittyvät.
T5 Tukea oppilasta loogista ja luovaa ajattelua vaativien matemaattisten tehtävien ratkaisemisessa ja siinä tarvittavien taitojen kehittämisessä
- 9. luokka Tuetaan ja rohkaistaan oppilasta kehittämään loogista ajatteluaan erilaisilla tehtävillä käytännön tilanteita soveltaen. Ohjataan oppilasta itsenäisesti hyödyntämään havainnointivälineistöä sekä laatimaan havainnollisia piirroksia ja kaavioita ratkaistavasta ongelmasta.
T6 ohjata oppilasta arvioimaan ja kehittämään matemaattisia ratkaisujaan sekä tarkastelemaan kriittisesti tuloksen mielekkyyttä - 9. luokka Ohjataan oppilasta arvioimaan ja kehittämään erilaisia matemaattisia ratkaisuvaihtoehtoja ja hyödyntämään niitä joustavasti eri tilanteissa sekä ilmaisemaan lopputulos sopivalla tarkkuudella (pyöristäminen).
T7 rohkaista oppilasta soveltamaan matematiikkaa muissakin oppilaineissa ja ympäröivässä yhteiskunnassa - 9. luokka Rohkaistaan oppilasta soveltamaan matematiikkaa muissakin oppiaineissa hyödyntäen ajankohtaisia teemoja sekä mahdollisia ulkopuolisia yhteistyötahoja. Ohjataan oppilasta näkemään matematiikan tarpeita eri ammateissa sekä laajemmin ympäröivässä yhteiskunnassa.
T9 opastaa oppilasta soveltamaan tieto-ja viestintäteknologiaa matematiikan opiskelussa sekä ongelmien ratkaisemisessa - 9. luokka Oppilasta opastetaan käyttämään tvt:aa laajemmin matematiikan opiskelussa (esim. funktion kuvaajan piirtäminen digitaalisesti työvälineohjelmalla tai nettisovelluksella, yhdistelemään eri tietokoneohjelmilla saatuja tuotoksia isommiksi projekteiksi, kokoamaan eri lähteistä saatuja materiaaleja yhteen, tekemään yhteenvetoja matematiikan eri osa-alueista). Ohjelmointia voidaan syventää esim. ohjaamalla oppilasta oman funktion koodaamiseen.
T10 ohjata oppilasta vahvistamaan päättely-ja päässälaskutaitoa ja kannustaa oppilasta käyttämään laskutaitoaan eri tilanteissa - 9. luokka Kannustetaan päässälasku- ja päättelytaidon kehittämistä monipuolisesti eri matematiikan osa-alueilla. Päättelytaidon kehittymistä tuetaan käytännön esimerkkien avulla, tulosten järkevyyttä pohtien sekä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
T13 tukea oppilasta laajentamaan ymmärrystä prosenttilaskennasta - 9. luokka Syvennetään prosenttilaskennan osaamista tilastollisen tutkimuksen sekä todennäköisyyslaskennan yhteydessä hyödyntäen mahdollisesti yhteistyötä muiden oppiaineiden kuten yhteiskuntaopin kanssa (verotus, BKT, vaalit jne.).
Anna palautetta Tehdään elämys! -oppaasta
Löytyikö virhe tai toimimaton linkki? Kuinka tehtävä toimi käytännössä? Onko sinulla jokin kehitysehdotus? Verkkosivumuotoisena Tehdään elämys! -opasta voidaan muokata ja kehittää jatkuvasti saadun palautteen perusteella. Palautelomakkeella voi antaa palautetta tapahtuman tuottamisen ohjeista, oppiainekohtaisista tehtävistä ja oppaan verkkosivuista.
Ehdota uutta tehtävää
Onko sinulla idea uudesta tehtävästä tai peräti valmis tehtäväaineisto, jonka voisi lisätä Tehdään elämys -oppaaseen? Julkaistavien tehtävien tulee soveltua yläkoululaisille ja liittyä jollain tavoin tapahtumien tuottamiseen, eivätkä ne saa loukata tekijänoikeuksia.
