Tapahtuman visuaaliseen ilmeeseen voi kuulua useita eri ”tuotteita” erilaisista mainosmateriaaleista fyysisen tapahtumapaikan somistukseen tai lavastukseen.
Visuaalinen ilme luo brändiä ja tapahtuman näkyvyys ja tunnistettavuus vahvistuu, kun mm. samat fontit, värimaailma ja kuvituskuvat toistuvat eri tuotteissa. Visuaalisella ilmellä luodaan myös mielikuvia tapahtuman sisällöstä ja kohderyhmästä; esimerkiksi lapsille suunnattujen tapahtumien ja heavy-musiikki festivaalien visuaaliset ilmeet todennäköisesti poikkeavat toisistaan huomattavasti.
Tehtävä 1: Suunnittele tapahtumalle mainosjuliste (kuvataide/tietotekniikka)
Suunnittele juliste joko todelliselle tai kuvitteelliselle tapahtumalle. Julisteen suunnittelua voi tehdä ”manuaalisesti” (esim. piirtämällä, maalaamalla, kollaasitekniikalla) tai tietokoneen kuvankäsittelyohjelmalla tai yhdistellen molempia. Työskentelyyn voi liittyä myös valokuvaamista tai valmiiden valokuvien hyödyntämistä.
Julisteen ”sääntöjä”:
- Kuva (tai kuvat) ja sen tunnelma ovat pääosassa
- Tekstiä mahdollisimman vähän; yleensä riittää:
- Tapahtuman nimiAika ja paikkaHinta tai ”Vapaa pääsy”Kuka/mikä taho tapahtuman järjestääVerkkosivuosoite, josta löytyy lisätietoa
- Jos teet julistetta koulun tapahtumalle, käytä koulun ja kunnan logojaJos oikeita logoja ei ole (kuvitteellisessa tapahtumassa), merkitse julisteeseen kuitenkin logon tai logojen paikat esim. ympyröillä tai neliöillä
- Tekstiä mahdollisimman vähän; yleensä riittää:
1+Suunnittele mainosmateriaaliperhe
Suunnittele julisteen lisäksi yksi tai useampi muu mainosmateriaali, joka on visuaaliselta ilmeeltään samankaltainen kuin juliste. Muut materiaalit voivat olla esimerkiksi:
- Facebook-tapahtumakuva (vaakakuva 1920 x 1080 px / 16×9 cm)
- Instagram-kuva (neliö 1080×1080 px / 9×9 cm)
- Näyttökuva televisionäytölle (esim. kuvasuhde 16:9)Käsiohjelman ulkoasu (kuvitus ja taitto)
- Verkkosivujen ulkoasu
Esimerkki mainosmateriaaliperheestä:
Tässä esimerkissä on Lastenkulttuurikeskus Verson Leppävirran syksyn 2023 Kirjastoseikkailujen juliste, televisionäyttökuva,Facebook-tapahtumakuva ja Instagram-kuva. Ne kaikki poikkeavat toisistaan, mutta liittyvät kuitenkin selvästi samaan asiaan.




Tehtävä 2: Suunnittele ja/tai toteuta tapahtuman puvustus, somistus tai lavastus (kuvataide/käsityöt)
Näissä tehtävissä voi käyttää luovasti erilaisia tekniikoita ja materiaaleja. Myös kierrätysmateriaalien käyttö ja lopputuotteiden ekologisuuden pohtiminen on varsin suotavaa.
2A: Miniatyyrit
Suunnittele piirtämällä ja
- rakenna tapahtuman/esityksen lavastuksen (tai sen osan) pienoismalli
- valmista tapahtuman/esityksen puvustus (tai yksittäinen asu) miniatyyrina (esim. Barbie-nukeille sopiva)
2B: Täysikokoiset puvut, lavasteet tai somisteet
Toteuttakaa todellisen tulevan tapahtuman lavastus, somistus ja mahdollinen puvustus kuvataiteen ja/tai käsitöiden tunneilla. Puvustusta voi toteuttaa myös ”pienemmin” asusteilla (esim. hatut) kokonaisten asujen sijaan. Lavastus voi sisältää esimerkiksi:
- verhoja tai muita kankaita
- maalattu taustakangas
- sermejä
- irtoelementtejä (esim. puita, kiviä tms.)
- tapahtuman teemaan liittyvää esineistöä (joka itse valmistettuna voi olla myös luonnottoman kokoista)
Tehtävä 3: Palkinnot
Mikäli järjestätte tapahtuman, jossa jaetaan palkintoja, valmistakaa palkinnot käsityö- tai kuvataidetunneilla. Palkinnot voivat olla esimerkiksi pokaaleja, patsaita tai ruusukkeita.
Tässä tehtävässä voi käyttää luovasti erilaisia tekniikoita ja materiaaleja. Myös kierrätysmateriaalien käyttö ja lopputuotteiden ekologisuuden pohtiminen on varsin suotavaa.
Tehtäväkokonaisuuden vastaavuus opetussuunnitelmaan
Nämä tehtävät vastaavat opetussuunnitelman 9.-luokan
1. Kuvataiteen tavoitteisiin ja sisältöihin laajasti (Keski-Savon opetussuunnitelma, 2026a)
2. Käsityön sisältöihin:
S1 Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja. Toteutetaan suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.
S2 Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen sekä hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.
S3 Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja sekä käytetään luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita. Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.
S4 Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessissa. Analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä. Kokonainen käsityöprosessi dokumentoidaan hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.
S5 Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti kestäviä tuotteita tai teoksia. Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
(Keski-Savon opetussuunnitelma, 2026b)
3. Tietotekniikan ja ohjelmoinnin sisältöihinn:
- Tutustutaan digitaaliseen kuvankäsittelyyn valokuvien ja videokuvien avulla sekä harjoitellaan erilaisten piirto-ohjelmien käyttöä. Kurssilla käydään läpi myös 3D piirtämisen alkeet.
- Ohjelmoinnissa käytetään helposti ymmärrettäviä ohjelmointikieliä, joiden avulla luodaan pohja ohjelmakoodin ymmärtämiseen ja sen tuottamiseen. Tehdään www-sivusto firmalle tai bändille käyttäen HTML5 koodausta.
(Keski-Savon opetussuunnitelma, 2026c)
Lähteet
Keski-Savon opetussuunnitelma (2026a). Kuvataide. Haettu 6.8.2025 osoitteesta https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/valinnaisaineet/varkaus/valinnaisaineet/vk
Keski-Savon opetussuunnitelma (2026b). Käsityö. Haettu 6.8.2025 osoitteesta https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/k%C3%A4sity%C3%B6
Keski-Savon opetussuunnitelma (2026c). Tietotekniikka ja ohjelmointi. Haettu 6.8.2025 osoitteesta https://peda.net/opetussuunnitelma/ko2/pvo/oppiaineet/luokat-7-9/valinnaisaineet/varkaus/valinnaisaineet/tjo
Kulttuuria kaikille (2012). Viestinnän saavutettavuuden tarkistuslista. Haettu 6.8.2025 osoitteesta https://www.kulttuuriakaikille.fi/doc/tarkistuslistat/Viestinnan_saavutettavuuden_tarkistuslista.pdf
Anna palautetta Tehdään elämys! -oppaasta
Löytyikö virhe tai toimimaton linkki? Kuinka tehtävä toimi käytännössä? Onko sinulla jokin kehitysehdotus? Verkkosivumuotoisena Tehdään elämys! -opasta voidaan muokata ja kehittää jatkuvasti saadun palautteen perusteella. Palautelomakkeella voi antaa palautetta tapahtuman tuottamisen ohjeista, oppiainekohtaisista tehtävistä ja oppaan verkkosivuista.
Ehdota uutta tehtävää
Onko sinulla idea uudesta tehtävästä tai peräti valmis tehtäväaineisto, jonka voisi lisätä Tehdään elämys -oppaaseen? Julkaistavien tehtävien tulee soveltua yläkoululaisille ja liittyä jollain tavoin tapahtumien tuottamiseen, eivätkä ne saa loukata tekijänoikeuksia.
